Hvis du gik og troede, at klistermærker kun hører sig til som ren pynt på et børneværelse, så kan du godt tro om igen. Klistermærker spiller en langt større rolle i vores samfund end som så.
Mange mærker er nemlig anvendt til vigtige formål i nutidens landskab, hvor de udgør et mere praktisk redskab end f.eks. et digitalt mærke af en slags. Vi vil her forsøge at opridse nogle af de områder, hvor du kan støde på klistermærker i din hverdag. Mangler du selv mærkater, så print klistermærker med Billesbølle, som sikrer et produkt i en god kvalitet, både med farvedybde, form, glans og meget mere.
Advarselsmærkater
Du har nok regnet ud, hvad denne type mærke gør. Korrekt: det advarer. Et sådant klistermærke kan dog advare om vidt forskellige ting. Det kan f.eks. markere, at noget er farligt, skal fragtes forsigtigt eller at noget er ætsende.
Formålet er naturligvis at præge en adfærd, så man ser det og ikke gør noget forkert. Af samme årsag er denne typer mærker ofte meget stærke i farven og indeholder et dramatisk piktogram af en slags. Tænk f.eks. på reagensglasset med væske og en hånd (ætsende) eller Advarselstrekanten med en flamme inde i (brandbart / let antændeligt).
Plomberingsmærker
Plomberingsmærker er dem, der sidder på produkter, så de går itu, når du åbner produktet. Det kan f.eks. være på boksen til din nye iPhone eller på et produkt, som ikke kan returneres af hygiejniske årsager, f.eks. en creme eller en deodorant. Mærkerne skal sikre, at en forbruger ikke kan returnere noget, der er taget i brug, da forbrugeren godt ved, at det efter åbning ikke nødvendigvis kan afleveres tilbage. En iPhone ville naturligvis stadig kunne returneres, men her handler det lige så meget om at forbrugeren ser et ubrudt produkt, hvormed han eller hun ved, at de ikke har købt en returvarer eller et demoprodukt ubevidst.
Logoer
Klistermærker har altid været brugt til markedsføring. De repræsenterer en billig type markedsføring, som kan have stor effekt. Særligt for mere veletablerede brands er det en god idé med denne type give-away, fordi de har chancen for dernæst at blive klistret på en cykel, en computer etc. og blive set.