Det kan være en lidt speciel position at være nogens chef, eller på anden måde have ansvaret for dem på en række forskellige områder. Og det kan måske fordre en særlig relation mellem dig og dine medarbejdere. Derfor er der her, nogle ideer til, hvordan du kan styrke den rette balance i denne relation.
Styrk din lederposition ved at have styr på de interne strukturer
Relationen mellem en arbejdsgiver og en arbejdstager bygger ofte i høj grad på en form for transaktion, der jo netop er arbejde for løn. På den måde kan det være en fordel som dig for arbejdsgiveren at have helt styr på din del af transaktionen – nemlig aflønningen. Der findes nemlig nogle forskellige regler i forbindelse med den forskellige aflønningsmetode du benytter dig af. Og uanset hvad du vælger at benytte i din virksomhed, så kan det være med til at skabe noget legitimitet og tryghed omkring dit lederskab og din virksomhed som en arbejdsplads, at der bare er styr på disse forhold. Så hvis du for eksempel ønsker at benytte dig af en bruttolønsordning, således at du kan overføre en del af lønnen til personalegoder, så sørg eventuelt for at du har styr på reglerne deromkring. Eller som en alternativ løsning kan du jo også finde professionel hjælp fra en anden virksomhed til lige netop dette.
Den gode kommunikation kan skabe et trygt arbejdsmiljø
Det kan også være rigtigt vigtigt at du som lederen har styr på din kommunikation. Både så den er effektiv i forhold til hvad du gerne vil opnå. Men også så den er respektfuld og afbalanceret i forhold til din position i virksomheden. Så kan det være med til at give dine medarbejdere klarhed over for de forventninger der er til deres arbejde, såvel som det kan være med til at stimulere et tryggere arbejdsmiljø.